G4S, beveiligingspartner voor twee grote Belgische luchthavens

G4S verzorgt de beveiliging van de luchthavens van Brussel en Charleroi. Met samen jaarlijks meer dan 34 miljoen passagiers, is dit een grote uitdaging. Het beheer van deze beveiligingsoperaties gebeurt onder het toeziend oog van onze Contract Managers, Amaury Sauer en Matthijs Hottentot.
G4S Aviation

“Luchthavenbeveiliging is complex en verschilt volledig van ‘traditionele’ bewaking”, zegt Amaury Sauer, Contract Manager op Brussels South Charleroi Airport. Agenten en management moeten specifieke opleidingen volgen die vereist zijn door de Europese regelgeving via de DGLV (Directoraat-generaal Luchtvaart), de Belgische bevoegde autoriteit voor de beveiliging van de burgerluchtvaart. We hebben dus een doorlopend kwaliteitscontrole programma om het niveau te behouden dat vereist is in onze sector.”

“Er zijn maar weinig werkomgevingen zo dynamisch als een luchthaven. Onze operaties lopen 24 uur per dag, 7 dagen per week. Elke dag staan we voor nieuwe uitdagingen, grote en kleine, waarbij iedereen moet samenwerken om tot een goed resultaat te komen. Het is intensief, afwisselend en zeer motiverend", voegt Matthijs Hottentot, Contract Manager Brussels Airport, toe.

Brussels Airport

Op Brussels Airport zorgt G4S voor de controle van passagiers, hun bagage, personeel en goederen, maar ook voor niet-beveiligingsfuncties zoals Airport Crew, die passagiers verwelkomen en onder andere instaan voor het beheer van de passagiersstromen op het Securityplatform en bij de paspoortcontrole door Federale politie. Hun belangrijkste taak is om elke passagier een aangename reiservaring te bezorgen.. In totaal werken er 1050 bewakingsagenten en 150 stewards op Brussels Airport.

Matthijs: "Brussels Airport ontvangt 24 miljoen passagiers per jaar, waarvan er ruim 10 miljoen onze Security controles moeten passeren. Al 13 jaar bewijzen wij dag na dag dat we een betrouwbare partner zijn voor Brussels Airport, en beschikken over de nodige expertise om deze complexe operatie degelijk te beheren."

Matthijs Hottentot

Matthijs werkt op Brussels Airport sinds de start van het contract 13 jaar geleden. "In 2006 ben ik voor G4S gaan werken op Schiphol Amsterdam Airport. Die ervaring heb ik in 2011 meegenomen naar Brussels Airport, met de bedoeling slechts 5 dagen te komen ondersteunen bij de opstart van het contract. Deze 5 dagen zijn 13 jaar geworden. Werken op een luchthaven blijft ook na ruim 18 jaar even boeiend. Met de verlenging van het contract op Brussels Airport gaan we samen met alle medewerkers nog zeker 5 jaar vele miljoenen passagiers een fijne en vooral veilige vlucht kunnen geven."

Brussels South Charleroi Airport

In Charleroi controleert G4S: passagiers, hun bagage, het personeel en goederen. Ook via pre-check worden steekproefsgewijs controles uitgevoerd voordat je de terminal betreedt. Amaury: “Deze pre-check is uniek in Europa. Ze werd ingevoerd na de terroristische aanslagen in België, met als doel via controles, pogingen tot aanslagen met explosieven of vuurwapens te voorkomen.”

Pre-check BSCA

Met bijna 500 agenten die op de luchthaven werken, zorgt G4S voor de veiligheid van 10 miljoen passagiers per jaar. Amaury: “Menselijke relaties zijn essentieel, of het nu gaat om onze medewerkers, klanten, sociale partners of de hele managementstructuur. Dat vind ik leuk en dat is onze kracht. Met iedereen een positieve relatie opbouwen, voortdurend in contact staan met de klant, transparant communiceren en zo proactief mogelijk handelen.”

Amaury Sauer

Amaury beheert het contract voor Brussels South Charleroi Airport al vanaf het begin, een jaar geleden. Hoe zou je dit eerste jaar samenvatten? “Een warm onthaal van het hele team en een aantal uitdagingen die mijn dagelijks leven doorkruisen. Het is zeer de moeite waard, zowel vanuit professioneel als menselijk oogpunt. Toen ik voor het eerst aankwam, kreeg ik te horen: 'Als je op de luchthaven van Charleroi komt werken, huil je twee keer. Eén keer als je aankomt en één keer als je vertrekt.' Vandaag, na 1 jaar hier, ben ik ervan overtuigd!”

Omgaan met groeiende passagiersaantallen

De sterke groei in de luchthavensector zorgt voor een constante vraag naar extra personeel op beide luchthavens. Matthijs: “Het vinden van goed gekwalificeerd personeel is onze grootste uitdaging. Gelukkig heeft G4S een sterke rekruteringsafdeling, met verschillende kanalen naar externe partijen die ervoor kunnen zorgen dat er voldoende personeel komt.”

G4S zoekt vooral nieuw personeel voor het screenen van passagiers. Maar deze nieuwe collega's krijgen in een later stadium natuurlijk ook de mogelijkheid om andere taken uit te voeren, waarvoor extra training wordt gegeven.

Volgens Amaury: “We zoeken mensen die goedlachs, betrouwbaar, flexibel, twee- of drietalig zijn, die het leuk vinden om in teamverband te werken en contact te hebben met het publiek. En niet enkel mannen. Om wettelijke redenen - vrouwen mogen enkel gefouilleerd worden door vrouwen  - zijn vrouwen erg gewild in onze sector.”

Wat bieden wij? Een dynamische werkomgeving, een stimulerende en afwisselende baan en een aantrekkelijk salaris, een van de hoogste in de bewakingssector.

>> Wil je deel uitmaken van het G4S-team in Brussel of Charleroi? Bekijk onze huidige vacatures op jobs.g4s.be.